Teknik Moden Berkonsepkan 1 Malaysia
Di Sabah, sebut sahaja ‘parang’ sudah
pasti kita akan mengaitkannya dengan daerah Kota Belud yang begitu terkenal
sekali dengan seni ukiran parangnya yang mana memiliki kehalusan dan keunikan
tersendiri sejak dahulu lagi.
Seni pembuatan parang begitu sinonim
sekali dengan daerah ini, sehinggakan menjadi sebutan dan begitu dikenali bukan
sahaja di sini malahan cukup terkenal hingga ke semenanjung Malaysia.
Namun, sebenarnya masih terdapat
beberapa buah tempat lagi di Sabah yang memiliki kemahiran dalam pembuatan
sarung parang berukir yang juga tidak kurang hebat hasilnya. Salah satunya
ialah Kg. Nukakatan yang terletak di daerah Tambunan.
Menurut salah seorang pengusaha
parang berukir yang berasal dari kampung ini, Arifudin Molusin, 31, sejak dari
tahun 1920 lagi seni pembuatan parang sudah wujud di kampung ini.
“Sebelum kedatangan Jepun, pembuatan
parang menjadi punca pendapatan bagi masyarakat di Kg Nukakatan,” Katanya
sambil tersenyum.
Dia yang ditemui ketika Promosi Kraf
Malaysia 2012, menyatakan kemahiran membuat parang ini diwarisi daripada
ayahnya sendiri secara turun temurun sejak dari zaman nenek moyangnya lagi.
“Dulu, masa balik dari sekolah terus
sahaja membantu ayah buat parang dan ketika berumur 15 tahun, saya sudah pandai
membuat parang sendiri,” Katanya.
Sungguhpun begitu, Arifudin lebih
gemar mengaplikasikan teknik ukiran moden dengan melakukan pembaharuan dalam
setiap corak yang digunakannya.
Justeru, atas minat serta mahu
menambahkan lagi ilmu pengetahuannya terhadap seni ukiran parang, pada tahun
2002 dia berkesempatan mengikuti satu kursus anjuran Kementerian Pembangunan
Luar Daerah (KPLD) yang mana mengajar teknik ukiran Semporna.
Dari situ, Arifudin terus
menghasilkan sarung parang berukir menggunakan teknik ukiran ‘Timbul Semporna’
yang merupakan teknik moden untuk setiap tempahan yang diterima.
Pada tahun 2012 pula, dia mengikuti
satu lagi kursus yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia selama lima hari di
kampungnya sendiri dan berpeluang mempelajari teknik ukiran parang Kota Belud.
Teknik Ukiran
Pada dasarnya, teknik ukiran parang
terbahagi kepada dua jenis iaitu Ukiran Timbul dan Ukiran Halus.
Untuk ukiran pada sarung parang,
alatan yang digunakan hanyalah pisau yang digelar ‘Pais’manakala untuk membuat
logamnya pula menggunakan pahat besi yang dibuat sendiri, gren, tukul dan
beberapa lagi peralatan sampingan.
“Sekarang buat pakai besi yang
dikenali sebagai ‘Landas.’ Pada waktu dulu, Landas yang digunakan bukannya besi
tetapi batu gunung,” Katanya.
Selain itu, antara kayu yang biasa
digunakannya untuk membuat sarung parang ialah Kayu Damar yang merupakan kayu
lembut dan bagi kayu keras pula, menggunakan sejenis kayu iras kayu malam jenis
hutan sejuk.
Boleh dikatakan, teknik ukiran yang
seringkali digunakan oleh Arifudin banyak terpengaruh dengan ukiran sedia ada
seperti, ukiran Keningau, Sarawak, Andalusia, Semporna dan Kota Belud.
Sungguhpun begitu, dia telah
menggarapnya secara kreatif di mana tidak mengikuti bulat-bulat setiap ukiran
tersebut tetapi mengubah mengikut imaginasinya.
“Kalau saya ikut teknik ukiran parang
Kota Belud atau Semporna, orang akan cakap saya tidak ada identiti sendiri dan
tidak ada beza dengan ukiran parang di sana.
“Ukiran-ukiran yang saya buat
merupakan hasil imaginasi saya terhadap kesemua ukiran yang saya pernah lihat.
Misalnya, saya pernah tengok ukiran dalam Tamadun Andalusia yang terdapat di
masjid-masjidnya.
“Jadi saya fikir-fikir dan cuba
campurkan kesemua ukiran yang sedia ada dalam satu parang. Saya suka gunakan
ukiran penuh sebab saya boleh letak di mana-mana sahaja ukiran yang mewakili
budaya yang dipilih,” Katanya.
Disebabkan ukiran yang digunakan agak
berlainan sedikit coraknya daripada biasa, ramai yang bertanya akan nama ukiran
tersebut.
“Orang yang melihat parang saya,
mereka akan bertanya apa nama ukiran tersebut. Setelah melihat dan berfikir,
saya mengambil keputusan untuk menggelarkannya sebagai ukiran Satu Malaysia,”
Katanya.
Selain itu, Arifudin juga mengakui
bahawa dia banyak terpengaruh dengan teknik ukiran yang dihasilkan oleh
pengukir terkenal tanah air iaitu Tok Wan.
“Saya lihat ukiran Tok Wan di kaca TV
manakala bagi pengaruh Andalusia pula saya lihat dalam gambar-gambar sahaja. Dari
situ, saya cuba ubah dan gunakannya sesuai dengan kemahiran saya,” Katanya.
Untuk ukiran pada logam pula, teknik
ukiran Semporna yang dikenali sebagai Bunga Belanda digunakan oleh Arifudin.
Menurutnya lagi, ukiran pada sarung
parang boleh disiapkan dalam masa satu hari sampailah kepada kemasan. Kalau
rumit sedikit, memakan masa tiga hingga empat hari.
Hampir kesemua ukiran yang
digunakannya merupakan hasil imaginasinya sendiri terhadap unsur flora dan
fauna kawasan persekitaran kampung yang masih diliputi hutan.
KERJAYA PENGUSAHA PARANG
“Masa dulu, setiap rumah harus
memiliki sebilah parang dan perlu dipelihara namun sekarang ia sudah tidak
diamalkan lagi, melainkan hanya dibuat hiasan ataupun untuk kegunaan harian,”
Menurut Arifudin.
Penulis juga difahamkan, di daerah
tambunan boleh dikatakan 100 peratus punca pendapatan ialah melalui pembuatan
parang terutamanya di Kg. Nukakatan dan Kg. Libang
“Biasanya Mereka yang tinggal di
kampung sahaja yang serius membuat parang dan, yang menariknya ada juga pengusaha
daripada kalangan perempuan yang begitu mahir sekali membuat parang dari A
hingga Z,” Katanya.
Dari segi harga pula, bagi parang
yang berukir, harga minimum yang ditawarkan ialah RM100. Manakala sekiranya
ditempah, harganya mencecah RM700 ke atas.
Bagi yang ingin menempah, mereka
diberi pilihan untuk memilih jenis kayu samada mahu kayu keras ataupun kayu
lembut. Kayu keras lagi mahal harganya.
“Harga untuk sarung parang yang
menggunakan ukiran timbul agak mahal sedikit berbanding ukiran halus disebabkan
kerumitan untuk membuatnya.
“Pendapatan tidak menentu, Secara
puratanya, hanya RM500 sebulan dan paling tinggi ialah RM2500 sebulan,”
Katanya.
Kemahiran mengukir yang dimiliki
Arifudin membolehkannya menghasilkan pelbagai lagi ukiran untuk dijadikan perhiasan
dan cenderahati selain daripada Parang Berukir.
Utusan Borneo KK, Julai 2012.
No comments:
Post a Comment