"...Tiada bangsa
bertamadun yang tidak percaya kepada bahasanya sendiri. Bahasa adalah
identiti, jati diri dan peribadi bangsa. Hilang bahasa bermakna
hilang budaya,hilang rupa dan hilang jati diri. Sedangkan bangsa yang
hilang dirinya sendiri adalah suatu kemalangan yang paling hina di
sisi sejarah pembinaan tamadun dunia."
(Widya Wassini;
Pedagogi Bahasa Tertindas)
Saya cukup tertarik dengan
surat-surat Widya Wassini kepada ayahnya Dr Hussein Taha yang
menyuarakan kegusarannya terhadap kedudukan bahasa Melayu terutama
sekali dalam sistem pendidikan kebangsaan.
Surat-surat yang
terkandung dalam buku Pedagogi Bahasa Tertindas tulisan Zul Fikri
Zamir ini digarap dalam bentuk kreatif dengan pemakaian watak
minimals iaitu Dr Hussein Taha, anaknya Widya Wassini dan juga anak
saudaranya Zulfa Ali serta ayah kepada Zulfa dan adik kepada Dr
Hussein iaitu Datuk Farid Nasr.
Dinyatakan dalam buku ini,
Widya yang mengikuti pengajian TESL di Manchester, London berasa
terganggu dengan dasar kerajaan terhadap Sains dan Matematik di dalam
bahasa Inggeris.
Dia lantas mengutus surat
kepada ayahnya, seorang dekan fakulti bahasa di sebuah universiti
tempatan agar memujuk adiknya Datuk Farid, seorang ahli politik
terkemuka yang diyakini mampu mempengaruhi dasar dan juga keputusan
kerajaan.
Widya merasakan sistem
pendidikan yang menggunapakai bahasa Inggeris hanya menguntungkan
masyarakat kelas pertengahan dan tinggi disebabkan tahap penguasaan
bahasa kedua tersebut yang sudah baik ditambah pula dengan aplikasi
harian serta komunikasi sosial yang membantu.
Hal ini berbeza dengan
masyarakat kelas bawahan, mereka terlebih dahulu terpaksa berhempas
pulas untuk menguasai bahasa Inggeris sebelum mampu menguasai Sains
dan Matematik pula.
Jadi menurutnya, hal ini
hanya akan menerbitkan konflik di antara kelas terutama sekali yang
menetap di bandar dan di kampung malah bakal meningkatkan lagi
ketidakseimbangan tahap kemajuan yang mampu dicapai.
Dan kalau kita amati,
kesan sistem ini bukan sahaja kepada tahap pencapaian akademik
pelajar terhadap dua mata pelajaran teras ini, tetapi turut
mempengaruhi pembentukan sebuah tamadun bangsa itu sendiri.
Seperti yang dinyatakan
oleh Zul Fikri dalam prolognya;
"Bangsa yang maju
adalah bangsa yang mampu membina tamadun bangsa itu sendiri.
Pewarisan ini akan memelihara kemandirian jati diri bangsa tersebut
dalam memelihara warisan milik bangsa yang seterusnya akan berkembang
maju menggunakan budaya, falsafah, pemikiran dan bahasa lokal yang
ternyata lebih sesuai dan berupaya menangkis peresapan kekotoran
budaya lain terutamanya dari Barat.Bahasa Melayu ternyata lebih
terbukti berkeupayaan menjadi alat perpaduan."
Memang diakui betapa
pentingnya penguasaan bahasa kedua terutama bahasa Inggeris dalam
dunia global masa kini. Saya juga merasakan tidaklah menjadi
kesalahan untuk masyarakat kita menguasainya agar mampu bersaing
dalam lapangan pekerjaan yang rata-ratanya mengutamakan kemahiran
berbahasa ini.
Walaubagaimanapun,
janganlah sampai kita menjadi seperti kata pepatah 'yang dikejar tak
dapat, yang dikendong berciciran' kerana yang rugi nanti adalah
bangsa itu sendiri.
Apalah gunanya kemajuan
yang kita kecapi andai bahasa yang menjadi lambang ketamadunan dan
keberadaban kita tidak lagi menjadi kebanggan setiap pemiliknya.
Kalau Jepun dan Rusia
boleh menggunakan bahasa ibunda mereka sebagai bahasa perantara malah
menjadi bahasa ilmu yang utama di dunia, mengapa bahasa Melayu harus
jatuh dan mengalah?
Saya fikir isunya tidak
setakat penggunaan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan kita,
tetapi juga tentang kurangnya kesedaran dalam jiwa untuk menghargai
apa yang kita punyai.
Paling menyedihkan,
generasi hari ini seperti buta sejarah hingga mengenteng-entengkan
tamadun bangsa yang dinikmati dengan jerit perih pejuang terdahulu.
Saya memetik sekali lagi
pesan Buya Hamka yang terkandung dalam buku ini untuk kita renungkan;
"Sebagaimana
terpandang hina dan terpencil dari masyarakat orang yang meninggalkan
bahasa ibunya atau bahasa tanah airnya yang dengan dia lidahnya lebih
sanggup menerangkan segala perasaan hatinya, lalu meminjam bahasa dan
loghat orang lain semata-mata kerana hendak menjadi megah, padahal
bahasa asing itu tidak diketahuinya sampai kepada dasarnya; maka
lebih terpandang hina lagi manusia yang melebihi daripada kekuatan
dan kesanggupannya, atau memilih yang sebenarnya bukan pakaiannya."
Sebenarnya bahasa Melayu
itu milik siapa?
Pemikiran dan persoalan
yang dilontarkan oleh Zul Fikri dalam buku ini wajar kita amati.
Dalam pembentukan tamadun
negara bangsa yang berjaya, saya merasakan kegusaran Widya melalui
surat-suratnya bukan sahaja kegusaran Zul Fikri seorang malah harus
digusarkan oleh setiap warganegara ini.
Titanium Rod - A glass rod - The Titsanium Art
ReplyDeleteTitanium 2019 ford edge titanium for sale Rod - A glass rod. An easy-to-use glass rod, easy to titanium watch band use and has a samsung titanium watch solid surface to fram titanium oil filter hold a good grip. Its dimensions and shapes are $59.00 · In stock titanium trim hair cutter reviews
m962a2mibdw044 male sex doll,dildos,double dildos,realistic dildos,dildos,vibrators,sex chair,sex chair,dog dildos k218i7udrtl099
ReplyDelete